fbpx

The money is in the list. Misschien heb je hier weleens van gehoord, misschien ook niet. Het is een quote die veel marketing guru’s gebruiken en in deze blog wil ik je meenemen in waarom een mailinglist nu zo belangrijk is én geef ik je tips over hoe je je mailinglist kunt laten groeien.

Bouw een relatie op met je (potentiële) klant

Een relatie opbouwen met je doelgroep is heel belangrijk, omdat men nu eenmaal niet direct de eerste keer dat ze jou zien al iets bij je zullen kopen. Kortweg zijn er 3 stadia voordat iemand klant bij je wordt: KNOW – LIKE – TRUST (en daarna BUY).  Door middel van social media en mail kun je jouw doelgroep een kans geven om jou beter te leren kennen en ze echt begeleiden in het proces naar een aankoop.

De verschillende stadia en welke boodschappen erbij horen:

KNOW
Met een goede aanwezigheid en de juiste boodschap op social media kun je jouw doelgroep bereiken en ze laten weten wie jij bent. Ook advertenties op Facebook en Instagram zijn hier heel erg geschikt voor. 

LIKE
In deze fase creëer je content die inspirerend, educatief en/of vermakelijk is. Je doelgroep krijgt een steeds beter beeld bij wie jij bent en wat je doet en je geeft meer en meer waarde.

TRUST
In deze fase weet jouw doelgroep inmiddels wie je bent, heb je een band met hen opgebouwd en is het nu zaak om te laten weten waarom JIJ de expert bent. Op welke manier kun jij jouw doelgroep helpen? Welke resultaten heb je bij andere klanten bereikt? Wat zeggen andere klanten over jou? 

De rol van je mailinglist

Bij de eerste fase maak je dus vooral gebruik van social media en advertenties om een nieuwe (koude) doelgroep aan te spreken. Vervolgens is het belangrijk om deze mensen in je mailinglist te krijgen en een band met ze op te bouwen. Je geeft ze veel content waar ze echt iets aan hebben en je laat ze weten op welke manier jij ze verder nog kunt helpen. Deze content kun je op verschillende manieren geven natuurlijk, maar per mail kun je ze hiervan heel gemakkelijk op de hoogte stellen en ze doorverwijzen naar bijvoorbeeld een blog of video.

Mensen toevoegen aan je mailinglist

Er zijn verschillende manieren om mensen toe te voegen aan je mailinglist. Zo kun je denken aan een goede weggever en deze delen via je website, social media en advertenties op Facebook en Instagram. Zorg dat mensen dan op een pagina terecht komen waar zij zich kunnen inschrijven op je mailinglist. Dit kun je doen met bijvoorbeeld Lead Pages, maar ook gratis door zelf een pagina op je site te maken en een opt-in formulier toe te voegen.

In jouw mailsysteem (bijvoorbeeld MailChimp of ActiveCampaign) zorg je ervoor dat mensen die aan de mailinglist zijn toegevoegd automatisch een mail ontvangen met daarin de weggever. Hierna zorg je dat zij opvolgende mails ontvangen waarin je ze meeneemt in wie jij bent, wat je doet en uiteindelijk waarom jij de expert bent. Je kunt langzaamaan ook laten weten wat jouw aanbod is natuurlijk, maar geef vooral waarde.

Belangrijk bij een weggever: Zorg dat je een probleem oplost en maak het niet te ingewikkeld. Doe dus onderzoek naar jouw doelgroep en waar men tegen aanloopt. Het is absoluut niet nodig om een heel boekwerk te maken of tientallen verschillende weggevers. 

Ideeën voor weggevers

Geen inspiratie voor een goede weggever? Hierbij een aantal ideeën:
– Webinars
– E-book
– Checklist
– Cheat sheet
– Template
– Videoserie
– Mini training
– Challenge
– Gedeelte van betaalde cursus
– Skype/belsessie

 

Hopelijk heb ik je hiermee geïnspireerd om je mailinglist te laten groeien en ga je lekker aan de slag. Er is nog ZOVEEL meer te vertellen over dit onderwerp, dus houd vooral deze website en Instagram in de gaten voor updates. Of schrijf je hieronder in voor mijn mailinglist 😉

 

 

 

 

 

X